Bátorkodtam összehasonlítani a rendszerem hangminőségét az egyik audio kiállításon lévőkkel. Megnyugodtam, hogy nincs nagy okom szégyenkezni. Legtöbb rendszer nem szól jobban, mint az általam épített és megtervezett rendszer, viszont volt pár darab, melyek sajnos jobban szóltak. Első reakcióm az volt: elfelejtem a D/A átalakítót, sok kábelezést, és majd megy a digitális erősítő egyből a Purifi hangszórókra. Aztán jobban átgondoltam a dolgot, és mondtam, hogy jó, akkor nézzük meg, miért szólnak jobban bizonyos rendszerek, erősítők. És meg is lett az egyik oka. Nekünk megvan már a megfelelő B osztályú erősítő kapcsolási rajza (különböző építésekkel együtt), megvannak a D/A chipek, viszont nincs még kapcsolóüzemű tápegységünk... Meg még terv sincs rá. Nincs. Márpedig a keresett dinamikus hanghoz hozzátartozik egy megfelelő kapcsolóüzemű tápegység is. DE... ezt a kapcsolóüzemű tápegységet meg kell találni. És ez nagyon fontos. Mert könnyebben rosszabb lehet hangminőség területén, mint a hagyományos transzformátoros. Nem akarok többet tekercseltetni. Kapcsolóüzemű tápegységnek pedig jobb a hatásfoka, és kevesebb helyet foglal. De a legfontosabb mégis az, hogy dinamikusabban tudnak szólni azok az erősítők, amik megfelelő minőségű kapcsolóüzemű tápegységgel rendelkeznek. Ezeket meghallgattam élőben, és több Youtube felvétel alapján is, teljesen egyértelmű volt, erre kell rágyúrni.
Közvetlen összehasonlításról pedig itt a videó: https://www.youtube.com/watch?v=UtroRjnI0co
Kaptam olyan kritikát, hogy Youtube-on keresztül nem jön keresztül semmi, nem lehet különbséget tenni rendszerek között. Ezzel sok lelkes egyetértett. Lehet, hogy náluk nem, viszont meghallgattam őket élőben, és jó hang-visszaadású fejhallgatón keresztül is, és bizony nálam sok minden átjött. Meg a negatív emberekről is, és azok csoportosulásáról...
Azt eddig is tudtam, hogy a mély-közép tudna szebben is szólni, illetve a mély szebben, dinamikusabban, kisebb, több és megfelelő fémmembránú hangszórókkal. Mint amit a Purifi is tud, amit szintén meghallgattam végre élőben, szerencsére annak a teljesítménye tetszett leginkább... viszont még történt alázás. Rendkívül dinamikusan tudnak szólni bizonyos erősítők. Youtube-on keresztül is. Itt természetesen nem az utánépítés lesz a cél, mert nem 100%-ig ezt a hangot keresem amúgy sem, de meg van benne olyan, ami sok másikban nincs, és az részben a kapcsolóüzemű tápegységnek köszönhető. Ezzel nem igazán foglalkoznak a diyerek, így nehezebb lesz ennek fejlesztése és megtalálása.
Esetleg lineáris tápegység is szóba jöhet, viszont akkor megnő a fogyasztás, azt meg nem szeretjük.
Kaptam olyan kritikát, hogy Youtube-on keresztül nem jön keresztül semmi, nem lehet különbséget tenni rendszerek között. Ezzel sok lelkes egyetértett. Lehet, hogy náluk nem, viszont meghallgattam őket élőben, és jó hang-visszaadású fejhallgatón keresztül is, és bizony nálam sok minden átjött. Meg a negatív emberekről is, és azok csoportosulásáról...
Azt eddig is tudtam, hogy a mély-közép tudna szebben is szólni, illetve a mély szebben, dinamikusabban, kisebb, több és megfelelő fémmembránú hangszórókkal. Mint amit a Purifi is tud, amit szintén meghallgattam végre élőben, szerencsére annak a teljesítménye tetszett leginkább... viszont még történt alázás. Rendkívül dinamikusan tudnak szólni bizonyos erősítők. Youtube-on keresztül is. Itt természetesen nem az utánépítés lesz a cél, mert nem 100%-ig ezt a hangot keresem amúgy sem, de meg van benne olyan, ami sok másikban nincs, és az részben a kapcsolóüzemű tápegységnek köszönhető. Ezzel nem igazán foglalkoznak a diyerek, így nehezebb lesz ennek fejlesztése és megtalálása.
Esetleg lineáris tápegység is szóba jöhet, viszont akkor megnő a fogyasztás, azt meg nem szeretjük.
Három hozzászólást írtam már a kapcsolóüzemű tápegységekről, és annak előnyeiről, viszont nem egyszerű megépíteni és kész életveszély az egész. Ezért sem biztos, hogy kapcsolástechnikailag nagyon illene foglalkozni vele. Tehát ha nem találok jót kompletten, marad a lineáris feszültségszabályozók alkalmazása.
Egy biztos, a klasszikus tápegység nem lesz már "közvetlenül" alkalmazva. De nem csak a kapcsolóüzemű tápegység jelent megfelelő alternatívát a dinamikusabb hang eléréséhez, hanem a lineáris feszültségszabályozók alkalmazása is. Aminek a bemenetén továbbra is alkalmazhatjuk a klasszikus trafós tápot, nyilván sokkal nagyobb feszültségről működtetve. De legalább nem ~350 VDC-vel találkozunk egyenirányítva.
Egy biztos, a klasszikus tápegység nem lesz már "közvetlenül" alkalmazva. De nem csak a kapcsolóüzemű tápegység jelent megfelelő alternatívát a dinamikusabb hang eléréséhez, hanem a lineáris feszültségszabályozók alkalmazása is. Aminek a bemenetén továbbra is alkalmazhatjuk a klasszikus trafós tápot, nyilván sokkal nagyobb feszültségről működtetve. De legalább nem ~350 VDC-vel találkozunk egyenirányítva.
Szerencsére sikerült az általam javasolt B osztályú erősítő hangminőségét továbbjavítani, jó irányba. Ami megkérdőjelezi így a tápegység tovább bonyolításának szükségességét. Kapcsolástechnikailag nem változott semmi, egész egyszerűen vannak jobb kondenzátorok erre a célra (Panasonic FC és FR sorozat). 3x 2200 uF FC, 1x 330 uF FR van a tápegységekben jelenleg. Volt valahol olyan ajánlás, hogy kellenek az FC-k mellé más márkájú kondenzátorok is a jobb magasok érdekében, ez itt, ebben a rendszerben egész egyszerűen nem igaz. Ismerem a hangjukat, és nem ajánlom. Jó lesz máshova. Amúgy a régebbi erősítők továbbra is elfogadhatóan jól szólnak.
A most alkalmazott erősítőház egyik érdekessége a benne lévő VU meter. Eredetileg izzó háttérvilágítással működött, úgy jó, minimum 40 évvel ezelőtt, ezeket korszerűsítettem LED-esekre, illetve a bekapcsolásjelző LED is cserélődött újabbra. Továbbá kidobáltam VU meter elektronikájából a régi elektrolit kondenzátorokat, és cseréltem az R534 ellenállásokat más értékűekre a magasabb tápfeszültség miatt. Nehéz jól belőni a VU meter érzékenységét. Mert vagy nem mutat semmit, vagy kiakadhat a mutató. Biztonság kedvéért plusz BAT46 diódás védelmet kapott (mindkét irányba, VU meterrel párhuzamosan kötve), ez csak arra jó, hogy 0,4 Voltnál nagyobb feszültség ne kerüljön rá, mondjuk 100 mV körül van a határ. Miután energikus zenéket hallgatok, még tovább módosítottam az érzékenységén, nem jó, ha maximálishoz közeli értéket mutat, főleg úgy nem, hogy változhat a jelforrás. VU meter a fokozatkapcsoló elé van kötve, ennek egyszerű az oka, így működik. Más elektronikával (logaritmikus jellegű) mehetne fokozatkapcsoló után is, akkora szükségét nem érzem ennek, hogy ezt módosítsam. Jól van ez így is.
Nézzük meg, hogy szól az erősítő a módosított Orion HS280 hangdobozokkal. (passzív hangváltós) Linn Nexusokkal még jobban szólna, csak javítani kellene bennük az összes hangszórót.
https://www.youtube.com/watch?v=Q76n-qlESyA
A most alkalmazott erősítőház egyik érdekessége a benne lévő VU meter. Eredetileg izzó háttérvilágítással működött, úgy jó, minimum 40 évvel ezelőtt, ezeket korszerűsítettem LED-esekre, illetve a bekapcsolásjelző LED is cserélődött újabbra. Továbbá kidobáltam VU meter elektronikájából a régi elektrolit kondenzátorokat, és cseréltem az R534 ellenállásokat más értékűekre a magasabb tápfeszültség miatt. Nehéz jól belőni a VU meter érzékenységét. Mert vagy nem mutat semmit, vagy kiakadhat a mutató. Biztonság kedvéért plusz BAT46 diódás védelmet kapott (mindkét irányba, VU meterrel párhuzamosan kötve), ez csak arra jó, hogy 0,4 Voltnál nagyobb feszültség ne kerüljön rá, mondjuk 100 mV körül van a határ. Miután energikus zenéket hallgatok, még tovább módosítottam az érzékenységén, nem jó, ha maximálishoz közeli értéket mutat, főleg úgy nem, hogy változhat a jelforrás. VU meter a fokozatkapcsoló elé van kötve, ennek egyszerű az oka, így működik. Más elektronikával (logaritmikus jellegű) mehetne fokozatkapcsoló után is, akkora szükségét nem érzem ennek, hogy ezt módosítsam. Jól van ez így is.
Nézzük meg, hogy szól az erősítő a módosított Orion HS280 hangdobozokkal. (passzív hangváltós) Linn Nexusokkal még jobban szólna, csak javítani kellene bennük az összes hangszórót.
https://www.youtube.com/watch?v=Q76n-qlESyA

Visszaolvastam néhány hozzászólást a régebbi fórumon, mikor a B osztályú erősítő kapcsolási rajzát elemezgettük. Kezdjük először a torzítással. Miután a meghajtó tranzisztorok kellően nagy nyugalmi árammal működnek, nem torzít az erősítő. Ezt méréssel is igazolták többen, meg nyilván hallgatással is egyből észrevehető, főleg úgy, hogy ennek van most leginkább forrással megegyező hangja. Szó volt arról is, hogy hullámzik a tápközép a 220 uF kondenzátor miatt. Eleinte igaz volt, viszont az utóbbi módosítással ez a hullámzás csupán +-0.2-0.3 V között maradt, és indítás után eléggé meg is van "nyugodva" az erősítő legelső verziókhoz képest. És kiemelném a bekapcsolási koppanás eltűnését is, amit a stabil fokozat egyik módosítása hozott magával.
Tehát amivel kiegészítettem a kapcsolást, és amit módosítottam rajta, arra szükség van. Ezért is jó a diyaudio.hu, nincsenek itt hibásan feltöltött kapcsolási rajzok, vagy ha voltak is, már kijavításra kerültek.
Tehát amivel kiegészítettem a kapcsolást, és amit módosítottam rajta, arra szükség van. Ezért is jó a diyaudio.hu, nincsenek itt hibásan feltöltött kapcsolási rajzok, vagy ha voltak is, már kijavításra kerültek.
Médialejátszók nevű téma többszörösen frissült. Érdemes újra visszaolvasni, mert többszörös változtatás történt benne, legyen szó akár a témáról vagy magáról a programról. Múltkor leírtam, hogy módosított Foobarral olyan eredményt sikerült elérni, amire egyébként én sem számítottam. Újrahallgattam a felvételeket, sokkal nagyobb differenciát véltem felfedezni, mint előtte bármikor. Mivel ha zenében több a részlet (újra!), jobb a térleképzés, jobban helyére kerülnek a dolgok, ráadásul pörgősebb, hasonlóan a hifi kiállítás egyik legjobbjához, nem lehet rá azt mondani, hogy Te, ezt csak beképzelted! Miután kiállításon az egyik rendszernél megszereztem az újabb referencia szintet, így könnyebb rátérni arra az útra, és találtam is pontokat, ahol még tudok javítani. Viszont arra a legkevésbé sem számítottam, hogy az eddig kitűnő foobar... talán nem is volt annyira kitűnő, mint ahogy azt elképzeltem, miközben az újabb verziók többsége újra jobb volt nálam, mint bármi más egyéb...
...és ez folytatódott azután is, miután megcsináltam belőle a második verziójú programot. Meghallgatások után teljesen egyértelművé vált számomra, hogy a programomnak folyamatosan szüksége van rendszergazdai jogosultságra, mert csak azzal lehet a legmaximálisabb prioritásokat elérni, ami még nem kernelszintű. Márpedig Foobar-t kényelmetlenebb folyamatosan rendszergazdai módban tartani, főleg, ha új zenét játszunk le vele. És innentől kezdve már aznap megcsináltam a harmadik verziót is, ami kiköltözött a Foobar-ból. Így nincs továbbiakban szükség a zenelejátszót rendszergazdaként futtatni.
Egyesek Linuxot használnak zenehallgatásra, mert jobban szól szerintük. Hát ilyen tapasztalatok után, azt kell, hogy mondjam, részben egyetértek velük. De azzal már nyilván nem, hogy csak a Linux-al lehet jól zenét hallgatni. Ez bizony sajnos nem így van. Mert igenis lehet nagyon jó minőségben zenét hallgatni a legfrissebb Windowson, a legfrissebb Foobarral, és a legfrissebb programommal. Eredetileg egyébként az Audiodg.exe-t is módosítottam, de olyan magas prioritásokról van szó, hogy Windowsnak a hangkezelője bármikor meghibásodhat, aztán egyből fagy is ki a rendszer. Így maradtam a Foobarnál, utólag még átírtam a programot, hogy mással ne foglalkozzon.
Annyit azért megjegyeznék, a módosított foobarral kapcsolatosan, hogy a legszükségesebb utólag hozzáadott komponensekkel működjön csak. ASIO-ra szükség van, többire lényegében nem.
...és ez folytatódott azután is, miután megcsináltam belőle a második verziójú programot. Meghallgatások után teljesen egyértelművé vált számomra, hogy a programomnak folyamatosan szüksége van rendszergazdai jogosultságra, mert csak azzal lehet a legmaximálisabb prioritásokat elérni, ami még nem kernelszintű. Márpedig Foobar-t kényelmetlenebb folyamatosan rendszergazdai módban tartani, főleg, ha új zenét játszunk le vele. És innentől kezdve már aznap megcsináltam a harmadik verziót is, ami kiköltözött a Foobar-ból. Így nincs továbbiakban szükség a zenelejátszót rendszergazdaként futtatni.
Egyesek Linuxot használnak zenehallgatásra, mert jobban szól szerintük. Hát ilyen tapasztalatok után, azt kell, hogy mondjam, részben egyetértek velük. De azzal már nyilván nem, hogy csak a Linux-al lehet jól zenét hallgatni. Ez bizony sajnos nem így van. Mert igenis lehet nagyon jó minőségben zenét hallgatni a legfrissebb Windowson, a legfrissebb Foobarral, és a legfrissebb programommal. Eredetileg egyébként az Audiodg.exe-t is módosítottam, de olyan magas prioritásokról van szó, hogy Windowsnak a hangkezelője bármikor meghibásodhat, aztán egyből fagy is ki a rendszer. Így maradtam a Foobarnál, utólag még átírtam a programot, hogy mással ne foglalkozzon.
Annyit azért megjegyeznék, a módosított foobarral kapcsolatosan, hogy a legszükségesebb utólag hozzáadott komponensekkel működjön csak. ASIO-ra szükség van, többire lényegében nem.
Ez valami elképesztő... Legfejlettebb eszközökkel elemeztem, hogy hol javíthatok még a Windows 11 IoT LTSC hangminőségén, és tényleg összejött. Gondoltam rá, hogy valamit javulni fog még, de, hogy ilyen extrém mértékű legyen a változás, na arra nem számítottam. Legyen szó akár a tegnapi napon történt változtatásokról, vagy akár a maiakról. A rendszerem valójában sokkal többre képes, mint amit eddig gondoltam róla. Ez így már nagyon ott van hangminőségileg, mint a kiállításon lévők, több esetben erősen meg is előzve őket. És változtattam az eszközökön bármit is? Nagyon nem. Minden új változtatás ott van összefoglalva, az immár "High-end médialejátszó Windows rendszerre" nevű témában. Semmi arcoskodás nincs benne.
Milyen hangi előrelépések történtek? Összességében bármi. De kiemelném a gitárt, a mikrórészletek erőteljes megjelenését, térleképzés pontosságát, és annak további részletességét, a zenéket újra meg kell ismernem, nagyon tisztán szólnak, és nagyon kellemes a fülnek, alig lehet abbahagyni a hallgatást. Teszteknél is újabb részleteket ismerek meg, és az egész térleképzés elég valósághű. Tehát itt tartunk 2025-ben, és teljesen biztos, hogy nem kell a zenehallgatásra való PC eszközt túlbonyolítani.
Milyen hangi előrelépések történtek? Összességében bármi. De kiemelném a gitárt, a mikrórészletek erőteljes megjelenését, térleképzés pontosságát, és annak további részletességét, a zenéket újra meg kell ismernem, nagyon tisztán szólnak, és nagyon kellemes a fülnek, alig lehet abbahagyni a hallgatást. Teszteknél is újabb részleteket ismerek meg, és az egész térleképzés elég valósághű. Tehát itt tartunk 2025-ben, és teljesen biztos, hogy nem kell a zenehallgatásra való PC eszközt túlbonyolítani.
Eltelt újabb nap, és van-e még tovább? Még jobb hangminőség elérése a Windowson? Igen, van! Mai nap kiegészült a mmcss.reg fájl, amiben letiltjuk az USB Selective Suspend funkciót, ami normál esetben energiatakarékosság céljából kikapcsolja az USB eszközöket, ha inaktívak. Továbbá letiltottuk a Modern Standby (Connected Standby) módot, ami egy újabb energiatakarékossági funkció a Windowsban.
Miután ezek a változások nem olyan jelentősek, ezért ugyanabban a hozzászólásban találhatóak meg, mint az előző ajánlott beállítások. Viszont megint jobb lett a hang, komolyabb együttesek nem zenélnek, koncertet adnak!!!, és a gitárhang is teljesen élőnek tűnik, például 4 Non Blondes - What's Up zeneszámnál.
Ez a csúcs, és szerintem nem tudom már tovább növeszteni. Újabb intelligens elemzések nem vezetnek eredményre. Viszont ennyire meggyőző hangminőség mellett egyértelmű, technikailag már lehetetlen. Ami még az élő koncertből hiányzik, de nagyon, azok gyomorba ütő mély hangok. De ez már kiemeléssel (külön szub) érhető el. Ez viszont már hangdoboz téma. Egyébként vannak olyan Metallica albumok, ahol viszont pont elég a mély. Nem is tudom, hogy mit mondjak a többinek. Kell-e még egyáltalán valamit is mondanom?
Miután ezek a változások nem olyan jelentősek, ezért ugyanabban a hozzászólásban találhatóak meg, mint az előző ajánlott beállítások. Viszont megint jobb lett a hang, komolyabb együttesek nem zenélnek, koncertet adnak!!!, és a gitárhang is teljesen élőnek tűnik, például 4 Non Blondes - What's Up zeneszámnál.
Ez a csúcs, és szerintem nem tudom már tovább növeszteni. Újabb intelligens elemzések nem vezetnek eredményre. Viszont ennyire meggyőző hangminőség mellett egyértelmű, technikailag már lehetetlen. Ami még az élő koncertből hiányzik, de nagyon, azok gyomorba ütő mély hangok. De ez már kiemeléssel (külön szub) érhető el. Ez viszont már hangdoboz téma. Egyébként vannak olyan Metallica albumok, ahol viszont pont elég a mély. Nem is tudom, hogy mit mondjak a többinek. Kell-e még egyáltalán valamit is mondanom?